Walaupun berlainan bangsa, Prof Datuk Dr Teo Kok Seong
tetap menyokong Kempen Beli Produk Muslim yang dilancarkan bagi tujuan
membangunkan ekonomi orang Islam.
Felo
Penyelidik Utama Bersama Institut Alam dan Tamadun Melayu (ATMA), Universiti
Kebangsaan Malaysia (UKM) ketika ditemui Ismaweb berkata, Kempen Beli Produk
Muslim ini tidak sepatutnya menjadi isu kerana orang Melayu berhak membeli barangan
muslim, sama seperti orang Cina membeli produk daripada kalangan mereka.
Beliau
mengakui tidak salah orang Melayu memberi keutamaan kepada produk keluaran
kilang-kilang muslim kerana perkara sama sudah pun berlaku dalam kalangan orang
Cina.
“Orang Cina
kalau mereka tahu barangan itu dihasil daripada kilang Melayu, mereka tak beli
pun. Itu ikhlas, mereka tak beli pun. Jadi itu tak salah,” katanya.
Bagaimanapun,
beliau secara gurauan bersetuju sekiranya istilah ‘boikot’ barangan bukan
muslim digunakan susulan tindakan biadab segelintir orang Cina menghentam
warisan budaya bangsa lain.
Kok Seong
berkata demikian merujuk kepada tindakan seorang Ahli Parlimen yang mendakwa
pelaksanaan pengenalan tulisan khat seperti menyapu tahi lembu pada wajah diri
sendiri dan tindakan ahli perniagaan bergelar Tan Sri menukar warna bendera
Malaysia kepada jalur hitam berhubung isu sama.
“Sampai
sanggup jadikan bendera sebagai mangsa. Maksudnya dia tak tahu macam mana
rakyat rasa. Bila rakyat bertindak untuk boikot baru dia tahu kesannya. Jadi
bagi saya bagus juga ada boikot ini,” kata Kok Seong.
Kempen Beli
Produk Muslim adalah suatu altenatif bagi mengangkat dan mempromosikan barangan
dan produk keluaran muslim.
Ia
dilancarkan Gerakan Pembela Ummah (UMMAH) dengan kerjasama Koperasi Al-Hilal
Berhad (Kohilal) dan ABATA Commerce Sdn Bhd, bagi tujuan membantu meningkatkan
pendapatan peniaga Islam dan memberi alternatif lain kepada masyarakat Islam.
Selain itu,
ia juga meningkatkan kuasa beli dan aliran ekonomi ummah selain mengetengahkan
produk serta perkhidmatan yang halal di seluruh negara.
Comments
Post a Comment